StartupSchoolTV
GRYWALIZACJA. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych

GRYWALIZACJA. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych

Autor: Paweł Tkaczyk

Rok wydania: 2012
Wydawnictwo: Helion

Zarezerwuj (aktualnie wypożyczona)     Kup w księgarni

Przenieś swoje działania marketingowe na wyższy poziom (gry)!

Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem. Wyobraź sobie, że Twoim zadaniem jest przejechanie z punktu A do punktu B i zużycie przy tym jak najmniejszej ilości paliwa. Wyobraź sobie, że do osiągnięcia tego celu motywuje Cię… Twój własny samochód. Myślisz, że takie rzeczy to tylko w grach komputerowych? I tak, i nie — zasady rodem z takich gier mają w swoich autach Ford i Honda. Korzystają z nich także m.in. Microsoft czy Starbucks. Grywalizacja to przyszłość marketingu, ale przyszłość, która zbliża się wielkimi krokami. "Harvard Business Review" uznał ją za jeden z wiodących trendów marketingowych drugiej dekady XXI wieku.

Teorię wykorzystania mechaniki gier do celów biznesowych świat marketingu powitał w roku 2009 dzięki badaniom prof. Byrona Reevesa z Uniwersytetu Stanforda i jego kolegi J. Leightona Reada, założycieli firmy badawczej Seriosity. W Polsce wyzwanie podjął Paweł Tkaczyk. Dzięki jego książce poznasz temat grywalizacji poziom po poziomie - od teorii gier, poprzez obowiązujące w nich zasady i towarzyszące im historie, aż po zastosowania powiązanych z nimi zjawisk, takich jak choćby social graph. Autor dostarczy Ci narzędzi, dzięki którym będziesz w stanie stworzyć swoją własną marketingową grę. Co więcej, skłonisz ludzi do tego, by zechcieli w nią grać!

 20 marca 2012

Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka na temat tej książki:

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego ludzie potrafią poświęcić całą noc na rozwijanie swoich wirtualnych postaci w świecie gier, ale nie stać ich na podobne zaangażowanie podczas wykonywania zadań służbowych? Czy i jak gra może zmienić ludzkie zachowanie? Jak mechanizmy gry można przenieść na pracę, edukację czy własną markę? Co zrobić, żeby gra angażowała, niemal wprowadzając w trans?

Powstało wiele recenzji najnowszej książki Pawła Tkaczyka. Nic dziwnego: nie dość, że temat bardzo interesujący i na czasie, to na dodatek autor zaraża swoim entuzjazmem i inspiruje do działania. Mnie również (o tym później). No ale... kto nie lubi wygrywać?

W pierwszej części autor wprowadza nas w teorię grywalizacji. Odwołuje się do klasycznych badań i teorii psychologicznych (Skinner, Piaget), pokazując, że mimo iż gamification to termin dość nowy, bazuje na podstawowych ludzkich zachowaniach. Tkaczyk opowiada o grze i jej pożądanych cechach (np. dobrowolna, niezwykła, bezinteresowna i z klarownymi regułami), przedstawia typy graczy (bo przecież nie każdego motywuje to samo), by na koniec przejść do tego, jak mechanizmy zastosowane w grach przenieść na obszar zawodowy, edukacji czy marki.

Jeśli dodać do tego dużo ciekawych przykładów gier i zastosowań grywalizacji w biznesie czy edukacji (ja dzięki lekturze zaczęłam żywo interesować się geocaching.com), to nic dziwnego, że książkę czyta się jednym tchem.

Dzięki polecanym przez autora lekturom dodatkowym książka jest też bazą informacji na temat tego, jak grywalizację można zgłębić i gdzie szukać wiadomości poszerzających naszą wiedzę (np. gdzie sprawdzić, jakim jest się typem gracza).

Lektura „Grywalizacji” zainspirowała mnie do działania i próby wdrożenia elementów gamification w pracy. Bo nie sposób nie docenić tego, że gra programuje w nas ciekawość i nagradza za kreatywne rozwiązania problemów. To także fajny sposób na uatrakcyjnienie komunikacji z klientami, którzy (co naturalne) lubią być nagradzani i zaskakiwani.

Dostrzegłam też niemal natychmiast, że gdyby połączyć wiedzę zdobytą w „Grywalizacji” z doświadczeniem Krzysztofa Bieleckiego, organizatora legendarnego już warszawskiego Urban Playground, autora „Miasto to gra”, to mogłaby powstać z tego superwciągająca gra startupowa. Wyobrażacie sobie startupowców, którzy zamiast przed komputerem lub na branżowej konferencji świetnie bawią się, biegając po mieście i próbując zgłębić tajemnice związane z MVP, modelem biznesowym lub kanałami komunikacji z klientem?

Recenzja ukazała się z magazynie Proseed nr 20 (http://proseedmag.pl/magazyn)

 30 września 2012

Krzysztof Gutkowski na temat tej książki:

Książka niebanalna, a jednak prosta w przekazie. Zawiera liczne przykłady gotowe do wcielenia w życie. Idealna na start, ponieważ uwzględnia wszystkie najważniejsze aspekty wykorzystania mechanizmów gier w marketingu. Książka ta, to pewniak, którego warto przeczytać.

 4 grudnia 2012

Paweł Majchrzak na temat tej książki:

„Grywalizacja” Pawła Tkaczyka , który sam o sobie mówi, że „zarabia na życie opowiadając historie” nie kłamie. Faktycznie to była opowieść o grywalizacji, którą czyta się lekko i z przyjemnością. Książka liczy ponad 100 wciągających stron. Dość długi „wstęp” powoduje, że treść cały czas podsyca atmosferę i chce się przeczytać ją do końca. Autor przedstawia wykorzystanie mechanizmów stosowanych w grach, życiu, mobilizuje do efektywnej pracy oraz nauki. To świetny temat, bardzo wartościowy z wieloma życiowymi przykładami. Polecam wszystkim, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę lub stworzyć własną marketingową grę:)

 6 grudnia 2012

Agnieszka Żdanuk na temat tej książki:

Książka o procesie, nad którym niekoniecznie skupiamy się na co dzień, a jednak w nim uczestniczymy :) Napisana językiem, który wciąga od początku do końca jak dobra powieść, w której przeplata się teoria i historie wykorzystywania grywalizacji. Bardzo fajne studium przypadku nad człowiekiem jako istotą napędzaną różnymi motywacjami w społeczeństwie.

 21 maja 2013

Zbigniew Zając na temat tej książki:

„Grywalizacja” – jeśli jesteś programistą i lubisz grać albo lubisz grać i jesteś programistą to ta pozycja jest dla ciebie. Oprócz samego silnika gry, grafiki, i fabuły potrzebne jest tak dobrze znane graczom „flow” czyli zaangażowanie graczy. Niniejsza książka przybliży (w ramach swojej skromnej objętości) mechanizm, który nakieruje cię co i jak robić aby zyskać sporą ilość wiernych i oddanych graczy, bo w grywalizacji liczy się przekonwertowanie pomysłu w zaangażowanie.

Partnerzy

© Fundacja Startup School  |  Polityka plików cookie